caes

La Beckett estrena una temporada a la memòria de Josep Maria Benet i Jornet

dimecres 29 setembre 2021

La Sala Beckett ha apostat tradicionalment per donar suport a l’autoria catalana i aquest és el propòsit que, més que mai, s’ha fixat per la temporada 2021-2022.

Benet i Jornet és, probablement, l’autor català més reconegut del teatre contemporani. És per això que la Beckett li vol fer un doble tribut, necessari no només pel seu suport permanent a la sala i al projecte, sinó també i sobretot pel seu paper com a garant d’un relleu generacional absolutament necessari. Un relleu artístic i cultural, fet de consells, lliçons, capacitat d’escolta i mutu aprenentatge entre dramaturgs i dramaturgues de procedències diferents, que ha resultat ser essencial per a la bona salut de la dramatúrgia catalana contemporània del segle XXI.

L’obsequi, doncs, és aquest: una programació per a ell, dedicada a la seva memòria. D’una banda, amb una gran presència d’autoria dramàtica, catalana i internacional, jove o no tan jove. De l’altra, estrenant tres textos seus, explorant algun de poc conegut i fins tot, proposant-ne algun d’inèdit. Una temporada fidel a l’esperit de la casa d’estimular la nova dramatúrgia.

Autor i companyies residents

Llàtzer Garcia és l’autor resident d’aquesta temporada, agafant el relleu a Lara Díez Quintanilla, Denise Duncan, Victoria Szpunberg, Clàudia Cedó i Marilia Samper. Així, l’autor rep l’encàrrec d’escriure una nova obra i a més, s’incorpora com a dramaturg i assessor de l’equip artístic del teatre. Mentrestant, Lara Díez estrena el resultat de la residència de la temporada passada: Eufòria (del 15/12/2021 al 09/01/2022), que ens parla de com confonem aquesta sensació amb la felicitat i transforma la vida en un contenidor d’expectatives impossibles.

Les companyies residents són Parking Shakespeare, que estrena una comèdia escrita per Marc Artigau especialment per a la companyia: El corredor de karts (del 16/12/2021 al 16/01/2022), i Íntims Produccions, que presenten Dels intestins una soga i del cul un sac de gemecs (del 09/03 al 03/04/2022). Amb autoria conjunta de la companyia i David Climent, la dramatúrgia gira entorn el compromís polític vers la desaparició completa de les persones.

Finalment, per continuar amb el propòsit d’estimular la creació de nous textos, La Sala Beckett ha atorgat tres ajuts a l’escriptura teatral conjuntament amb la SGAE a Eu Manzanares, Alejo Levis i Maria Ramírez.

Un obsequi de la Sala Beckett a Benet i Jornet

La relació entre la Beckett i l’autor no és nova: Benet i Jornet fou el president d’honor del Patronat. És per això que la seva mort l’abril del 2020 deixa un buit obvi, per la seva complicitat i el suport permanent que va mostrar vers el projecte de la Beckett.

La temporada arrenca aquesta setmana amb Descripció d’un paisatge (del 29/09 al 31/10/2021), una coproducció del Teatre Principal de Palma i la Sala Beckett dirigida per Toni Casares. Es tracta d’un text poc conegut de l’autor, on la venjança i les lluites de poder són les protagonistes. Dues germanes, filles d’un dissident, tornen al seu país després de deu anys a l’exili.

A finals de temporada veurà la llum un semimuntat sota la direcció de Sergi Belbel: Estiu ardent (del 20 al 22/06/2022), la darrera obra que va escriure Benet i Jornet al principi de la seva malaltia.

En paral·lel, el Laboratori Peripècies, també sota la direcció de Belbel, estrena Apunts sobre la bellesa del temps, un recull d’obres breus de caràcter íntim que va anar escrivint durant tota la seva vida.

Dos cicles comissariats per la UOC

Una temporada més, la Sala Beckett col·labora amb la Universitat Oberta de Catalunya, que comissaria dos cicles temàtics: Planeta Persona: Els límits de la crisi climàtica i Màquina Persona: Intel·ligència Articial i creació. Els cicles englobaran espectacles, xerrades i altres activitats que s’aniran desgranant al llarg de la temporada.

Amb el canvi climàtic com a punt de partida, Planeta Persona aborda aquelles qüestions que se’ns plantegen en viure un moment límit, així com la por i les esperances que ens provoca aquest punt d’inflexió. En el context d’aquest cicle, a partir de desembre es podran veure espectacles com Eufòria de Lara Díez Quintanilla, Animal negre tristesa de la dramaturga alemanya Anja Hilling, dirigit per Julio Manrique i produït per la Beckett i el Teatro Español (del 26/01 al 06/03/2022), Salvació Total Imminent Immediata Terrestre i Col·lectiva de Tim Crouch (del 26/01 al 20/02/2022), Demèter d’Agrupación Señor Serrano (de l’1 al 20/02/2022), No sabem res del campo de Clàudia Serrahima i Urgell (del 24 al 27/02/2021) i Dels intestins una soga i del cul un sac de gemecs d’Íntims Produccions i David Climent (del 09/03 al 03/04/2022).

Per primavera arriba el cicle Màquina Persona, que vol alimentar les reflexions al voltant de la intel·ligència artificial partint dels supòsits filosòfics i artístics en processos de creació híbrida. Sota aquesta temàtica s’agrupen els espectacles La màquina de parlar de Victoria Szpunberg (del 21/04 al 08/05/2022), una peça estrenada a la Beckett de Gràcia el 2007, i L’altre de Roc Esquius (del 27/04 al 29/05/2022), un joc provocatiu i divertit sobre la tensió entre la ciència i l’ètica en el nostre món. També es podrà veure la instal·lació performativa Ware (20 al 22/05/2022), del col·lectiu Matriu.id sorgit de la branca audiovisual del laboratori de creació jove Les Malnascudes.av, en residència a la Universitat Pompeu Fabra.

Per març arriba una producció de la Sala Trono amb el suport de la Beckett, Obsolescència programada (del 16/03 al 10/04/2022) d’Anna Maria Ricart, que fa una reflexió de la situació de les dones que ja no poden tenir fills i el tractament que la societat en fa d’elles.

Els espectacles que tornen

Enguany es recuperen dos espectacles de producció pròpia que alhora són la culminació de dos projectes europeus: Avinguda Nacional (del 10 al 29/11/2020) del dramaturg txec Jaroslav Rudiš i dirigida per Martí Torras Mayneris dins del projecte Fabulamundi. Playwriting Europe i Karaoke Elusia (del 17/11 al 05/12/2021) d’Oriol Puig en el marc del projecte internacional de creació escènica Extended Universe, que vol promoure l’ús de noves tecnologies i la implicació de joves en la pràctica escènica.

També tornen a escena dues produccions després del seu pas pel Grec Festival: Malditas plumas (de l’11 al 28/11/2021), el cabaret humorístic imaginat per Sol Picó que va convèncer a crítica i públic, i Salvació Total Imminent Immediata Terrestre i Col·lectiva de Tim Crouch (del 26/01 al 20/02/2022), on la companyia Sixto Paz proposa a públic i actors passar les pàgines plegats d’un llibre profètic.

 

Teatre per a nens i nenes

La Beckett continua apostant per un teatre familiar contemporani de qualitat. Tant en funcions regulars com escolars, es podrà veure Una dent sota el coixí de PocaCosa Teatre escrita per Cristina Clemente (del 27/10 al 14/11/2021) sobre els éssers màgics que s’enduen les dents que cauen, i Demèter, d’Agrupación Señor Serrano (l’1 al 20/02/2022), que tanca la trilogia centrada en apropar els mites grecs als infants, el Projecte Olympus.

 

El teatre del futur que es cou a Europa

Parant esment a les noves aportacions en literatura dramàtica i dramatúrgia que tenen lloc en diferents països i cultures del món, es proposa un Cicle de lectures dramatitzades d’obres d’alguns dels autors i autores més interessants de l’actualitat a Europa: Ella Hickson, debbie tucker green, Baptiste Amann o Thomas Köck.

 

Els laboratoris de creació

Amb l’objectiu de crear noves formes dramatúrgiques, la Beckett acull cinc laboratoris: el laboratori de creació jove ELS MALNASCUTS; el laboratori Peripècies, coordinat per Sergi Belbel; L’Obrador de filosofia, espai d’investigació interdisciplinari de música, poesia, dansa i paraula; Escriptura en viu, d’escriptura dramàtica a temps real, i un nou laboratori: Entrenament/Entreteniment, un espai de recerca per a l’artista escènic.

 

Festivals: Escena Poblenou, Alcools i Clàssics

La Beckett torna a establir aliances amb dos festivals habituals a la casa. En el marc del Festival Escena Poblenou arriba a l’octubre To like or not to like, una creació d’Ada Vilaró, Marc Chornet i Anna Maria Ricart i Likes, de Núria Guiu. D’altra banda, el Festival Alcools, poesia en escena, dirigit per Andreu Gomila i organitzat per la Sala Beckett, es consolida un any més arribant a la seva novena edició. Com a novetat, el teatre acollirà cinc diàlegs dins de la nova edició del Festival Clàssics, previst per aquesta tardor.

 

Noves entregues de Radioteatre amb Ràdio 4

Ràdio 4 de RNE i la Sala Beckett coprodueixen nous capítols de Radioteatre: Històries de l’altra banda, amb un encàrrec de creació de peces per a aquest format específic als autors Daniela Feixas, Pere Riera i David Plana.

 

Un nou capítol de Drawalker Poblenou

Dramawalker és un projecte orientat a crear ficcions sonores geolocalitzades, com a memòria viva de les ciutats, que impulsa el Centro Dramático Nacional en col·laboració amb la Sala Beckett, Grupo Chévere i el Centro Dramático Galego (Xunta de Galicia). El projecte va arrencar aquest juliol en el marc de l’Obrador d’estiu, i ara s’hi afegeix una nova ficció de Joan Yago: Perdó per embrutar, amb Júlia Bonjoch i Manel Sans, que s’estrenarà aquesta tardor.

I, com sempre, la Beckett continua amb les seves activitats habituals: els serveis a l’autoria i projecció internacional, els Personatges de la Beckett, els cursos i seminaris, la revista de teatre contemporani (Pausa.), el podcast de la revista, Àrea 44/45, i les edicions de la Biblioteca Beckett.

Aquesta plataforma web utilitza cookies pròpies per a recopilar informació que ajudi a optimitzar la visita a la pàgina web, clica aquí per més informació.
Acceptar