Curs

Construcció, estructura, arc: bajanades

Curs d’escriptura dramàtica per a gent de tots els nivells
Professor: Llàtzer Garcia ,
Dates
Del 16/10/2023 al 18/12/2023
Horaris
Dilluns de 10:30 h a 13:30 h
Preu
330€
Idioma
Català
Més informació

Total hores: 30 h (10 sessions)

 

 

Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat

Descripció del curs

Aquest curs va estar a punt de titular-se La trama no és important però després vaig pensar que posar aquesta maleïda paraula —trama— al títol era donar-li una importància que, al capdavall, no es mereix. Trama, estructura… res. Bajanades. No ens hem de preocupar d’això, sinó del que hi ha darrere d’això. Ja ho diu Eduardo de Filippo: “Busca la vida i trobaràs la forma; busca la forma i trobaràs la mort.”

El mètode del curs serà senzill, com senzill és el procés d’escriptura (d’un petit diàleg, d’una escena, d’un acte, de tota una obra). A través de l’anàlisi en profunditat d’unes obres determinades de grans autors de teatre i directors de cinema fonamentals (Pinter, Ford, Sarraute, Hitchcock i Shakespeare), entrarem en conceptes com ‘temporalitat’, ‘suspens’, ‘subtext’, ‘subtrama’ o ‘concisió narrativa’ —o d’altres més esotèrics com ‘amenaça’, ‘miralls’, ‘vertigen’, ‘preguntes sense resposta’ o ‘històries ocultes’— i els exercitarem per descobrir camins nous, camins insospitats que ens portaran al (re)descobriment de les pulsions internes de les paraules, de les accions. Parlarem, analitzarem, escriurem i, sobretot, posarem en pràctica les escenes o petites obres que haurem anat creant. Posar en pràctica, llençar-se a l’abisme, veure com altres cossos i altres veus comencen a dir en veu alta aquelles taques negres que han aparegut al full blanc és fonamental per a l’escriptura dramàtica. Perquè el teatre s’escriu per ser dit i vist, per ser literatura oral, gestual.

La paraula bajanada és una bona paraula. Una paraula que defineix el propòsit d’aquest curs. I és que escriure teatre, avui dia, al segle XXI, no és ben mirat una bona bajanada?

Llàtzer Garcia

Es diploma en interpretació al Col·legi de Teatre de Barcelona i s’inicia en dramatúrgia a l’Obrador de la Sala Beckett i assistint a classes de l’Institut del Teatre. Treballa com actor i com ajudant de direcció de Xicu Masó, d’Helena Tornero i de Pau Miró.

Ha escrit i dirigit: Vent a les veles (2009; premi Marqués de Bradomín, publicada a Editorial Injuve. Círculo de Bellas Artes de Madrid), Ens hauríem d’haver quedat a casa (2010; Festival Temporada Alta, Sala Muntaner), Kafka a la ciutat de les mentides (2011; La Cuina, Festival Grec), La terra oblidada (2012; Premi Ciutat de Gandia. SalaFlyhard, Sala Atrium), La pols (2014; Premi de la Crítica i Premi Serra d’Or, publicada a Comanegra. SalaFlyhard, La Villarroel, Teatro Fernán Gómez), Sota la ciutat (2015; publicada a Arola. Temporada Alta, Teatre Lliure), L’última nit del món (2016; Publicada a Edicions Flyhard. SalaFlyhard), Els nens desagraïts (2017; Premi de la Crítica, publicada a Autor Exprés de l’SGAE. Temporada Alta, Sala Beckett) i Els somnàmbuls (2019; Festival Temporada Alta. La Seca), Elda & Daniel (2020; Festival Temporada Alta), La font de la pólvora (2021; publicada a Arola. Teatre Nacional de Catalunya) i La meva violència, versió lliure de Look back in anger de John Osborne (2021; Teatre Tantarantana).

Ha escrit: Au revoir, Lumière (2003; premi Ciutat de Sagunt, publicada a Bròsquil), Sweet nothing (2007; premi Ciutat d’Amposta, publicada a Cossetània. Lectura a l’Obrador de la Sala Beckett). També ha escrit les peces breus Ara em toca a mi (2010; La Planeta. Publicada a Offcartell), Doppelgänger (2012; La Planeta. Publicada a Offcartell), Vida i mort d’un talp (2011; Lectura al Festival Temporada Alta), Jericó (2015; Temporada Alta. Publicada al llibre “Llibràlegs”, Arola) i Només una veu (2018; lectura al Teatre Lliure), entre altres. Co-escriu amb Marilia Samper, Dos punkis i un vespino (2011; Teatre Gaudí). Ha signat les adaptacions de Les cròniques Marcianes de Ray Bradbury (2017; Temporada Alta) i, al costat de Ferran Utzet, Sopa de pollastre amb ordi d’Arnold Wesker (2018; Biblioteca de Catalunya).

Ha dirigit, entre d’altres, Sam –peces curtes de Samuel Beckett– a la Sala Beckett, Al vostre gust de la cia Parking Shakespeare, l’obra de teatre verbatim No m’oblideu mai a La Planeta/La Seca/Sala Beckett, diferents espectacles de poesia i música i concerts de grups com Els Amics de les Arts. Ha co-dirigit El balneari de Marc Artigau al Festival Temporada Alta’13 i ha estat el coordinador del cicle Samuel Beckett on ha presentat el laboratori de creació Catàstrofes (Sala Beckett). També ha dirigit la pel·lícula La Pols, estrenada al Festival de Málaga i posteriorment fa gira per Europa. Rep el premi del jurat i del públic del festival Nuovo Cinema d’Europa de Gènova.

Ha impartit tallers i seminaris a la Sala Beckett, l’ESCAC, l’ERAM i al Col·legi del Teatre. Algunes de les seves obres estan traduïdes al castellà, a l’anglès i a l’italià.

Llàtzer Garcia és l’autor resident a la Sala Beckett durant la temporada 2021-2022. Al final, les visions és el text escrit durant aquest període, estrenat el juny del 2022 dins del Festival Grec de Barcelona.

Informació important

L’admissió es farà segons valoració del currículum.

Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.

Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.

Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.