Curs

Desaprender a vivir. Aprender a contar

Taller/Semillero de nuevas historias, obras, performances
Professora: María Velasco ,
Dates
Del 10/02/2022 al 18/02/2022
Horaris
Dijous i divendres de 17 a 21h
Preu
190€
Idioma
Castellà
Més informació

Total hores: 16h (4 sessions)
Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat

Descripció del curs

Aquest curs serà de caràcter presencial. En cas que finalment no sigui possible fer-lo a la Sala Beckett, serà virtual.

“En la fantasía de un niño una araña era una amiga, una miga de pan es un monstruo, a todo le inventábamos cualidades imposibles, como si presagiásemos que cuando llegásemos a adultos, los objetos se impondrán como algo utilitario y punto, borrando de cada forma, borrando de la materia toda ensoñación y todo delirio”. (Rodrigo García, Daisy)

Rilke decía que “la verdadera patria es la infancia”. Otros han comparado al genio con “el niño anárquico” o con “la infancia recuperada a voluntad”. La niñez es también el tiempo de debilidad e indefensión en el que surge la función fabuladora.

Este no es un taller de teatro para la infancia. Se presenta como un semillero para nuevas historias, obras o performances y está pensado para personas interesadas en la literatura y en la dramaturgia, sea cual sea su grado de experiencia o el campo de saber del que procedan.

A partir de algunos textos sobre creatividad y ejemplos extraídos de sus obras, la tallerista nos propondrá remontarnos a la infancia (la de los asistentes y la del teatro) para comenzar un proyecto desde el kilómetro 0.

Los objetivos son:

  • Visitar el país de la infancia y el laberinto de la memoria para encontrar disparadores creativos.
  • Hacer germinar experiencias radicales (raíz) en la escritura escénica, aplicando de manera consciente el uso de ciertos recursos y buscando una cierta adecuación de fondo y forma.
  • Conocer algunos mecanismos del teatro predramático que suponen una alternativa al modus operandi dramático y a las ficciones hegemónicas. ¿Qué recursos de la tragedia y de la comedia son aprovechables en la escena contemporánea?
  • Plantear los mimbres de una nueva obra, prefigurando el punto de partida y el de llegada y un mínimo esquema organizativo.

Aquest curs compta amb el suport de la Fundació SGAE.

María Velasco

Doctora en Comunicació Audiovisual, escriptora, creadora escènica i coordinadora del Màster en Pensament i Creació Escènica Contemporània de l’ESADCYL.

Ha publicat i estrenat més d’una dotzena d’obres de teatre, entre les quals destaquen Günter (Primer Acto nº 327); Los Perros en danza (Premi Accèsit Marqués de Bradomín 2010); Líbrate de las cosas hermosas que te deseo (Teatro Autor Exprés SGAE, 2015), Si en el árbol un burka (Fundación San Sebastián/ed. Invasoras, 2016)Fuga de cuerpos (ed. Antígona, 2017); La soledad del paseador de perros (Acotaciones nº 38); Escenas de Caza (ed. Antígona, 2018); Taxi Girl (Premi Max Aub  – Ciutat de València 2018), i Talaré a los hombres de sobre la faz de la tierra (VIII Laboratori d’Escriptura Teatral / Fundació SGAE, 2020). Alguns dels seus títols han estat traduïts a l’eusquera, al català, al francès, a l’italià, a l’alemany, a l’anglès i al turc.

Com a directora d’escena, ha portat a terme performances i obres. Destaquen els seus muntatges: Günter (Cuarta Pared, 2014), La Espuma de los días (Teatro Español – 2019 i Teatre Lliure – 2020; dues nominacions als Premis Max en les categories de Millor Autoria i Millor Espectacle Revelació), i Talaré a los hombres de sobre la faz de la tierra (38 Festival de Otoño, 2021).

A més d’obres infantils i juvenils (per a Pikor Teatro, La Nave del Teatro Calderón o la Compañía Cuarta Pared), ha realitzat també dramatúrgies per a dansa, especialment per a l’agrupació hispano-italiana Kor’sia: Cul de Sac i The Lamb (Madrid en Danza, Teatros del Canal, 2017; finalista al Max al Millor Espectacle de Dansa). També ha col·laborat amb la companyia interdisciplinar Les Impuxibles, per a la que ha signat els textos Suite toc núm. 6 (Sala Beckett – 2019 i Veranos de la Villa – 2021, Premi Butaca a las Noves Aportacions Escèniques); FAM (Festival Grec, 2021), i Harakiri (pròximament al Teatre Nacional de Catalunya).

Com a assatgista ha signat dos llibres especialitzats en cinema d’autor: Cine Drogado (Amargord, 2008) i Les enfants perdus (JC, 2012) i diverses col·laboracions en volums col·lectius.Va formar part del comitè assessor del Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA).

És Doctora en Comunicació Audiovisual per la Universidad Complutense de Madrid i Màster en Pràctica Escènica i Cultura Visual per la Universidad de Alcalá, Artea i el museu Centro de Arte Reina Sofía. En els darrers anys ha coordinat el Màster en Pensament i Creació Escènica Contemporània de la ESADCYL. Ha impartit docència, com a professora convidada i tallerista, en la Pontificia Universidad Católica de Perú, el Centro Cultural de la Universidad del Pacífico de Perú, la Università degli Studi di Milano, la Università degli Studi di Verona, l’Obrador Internacional de Dramatúrgia de la Sala Beckett, Shaenika Teatro, Bilbaoarte, GalataPerform-Instituto Cervantes de Estambul, el Nuevo Teatro Fronterizo – La Corsetería, etc. La professora Ana Isabel Fernández Valbuena li consagra el seu llibre Las prosopopeyas de María Velasco (Autoficción y teatro), Premi d’Investigació de l’Acadèmia José Monleón.

Informació important

L’admissió es farà segons valoració del currículum.

Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.

Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.

Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.

Et pot interessar
Curs
SENSIBILITAT & CREACIÓ #2: Aprofundiment i pràctica intensiva de Viewpoints
Curs d'interpretació i direcció en base a la metodologia Viewpoints
Del 17/01/2022 al 29/01/2022
Curs
La dramatúrgia entesa com una de les belles arts
Curs d’escriptura i estètica
Del 24/01/2022 al 14/03/2022
Curs
Fet amb paraules (Retòrica: teoria i pràctica)
Curs de retòrica per a dramaturgs, intèrprets i tota persona interessada en l’escriptura i parlar en públic
Del 20/01/2021 al 24/03/2021
Curs
L’objecte, el gest, la paraula i tota la feina prèvia
Taller de creació amb objectes
Del 14/03/2022 al 24/03/2022