Curs

Introducció a la direcció escènica: del text a l’escena

Curs d'iniciació a la direcció teatral
Dates
Del 02/11/2023 al 05/12/2023
Horaris
Dimarts i dijous de 17 h a 20 h
Preu
330€
Idioma
Català
Més informació

Total hores: 30 h (10 sessions)

 

 

Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat

Descripció del curs

Com és el pas del text a l’escena?

Aquest curs proposa fer una aproximació a la direcció escènica i oferir algunes eines d’anàlisi i de treball per encarar una escenificació a partir d’un text dramàtic. Plantejarem unes passes a seguir tenint en compte el conjunt d’elements que intervenen en el procés d’una posada en escena: l’espai, el temps, l’acció dramàtica, l’intèrpret, el vestuari, etc.
Per això farem conviure la part teòrica amb la part pràctica. Partirem d’algunes obres contemporànies i, d’entre aquestes, treballarem una escena amb actors. Aquest treball fa que també resulti un curs útil per a intèrprets, ja sigui a manera d’entrenament actoral com per aprofundir en alguns dels estadis bàsics de la interpretació.

Curs adreçat a totes aquelles persones que tinguin interès en la direcció escènica i vulguin introduir-se en la matèria.

Glòria Balañà i Altimira

Llicenciada en Direcció Escènica i Dramatúrgia a l’Institut del Teatre de Barcelona (2003). Màster Oficial d’Estudis Teatrals per la UAB, l’IT i la UPF (2012).

Amplia la seva formació amb laboratoris de dramatúrgia, interpretació i creació a la Biennal de Venècia (Jan Lauwers/Needcompany, Anne Bogart), a l’Obrador de la Sala Beckett (Claudio Tolcachir, Javier Daulte, José Sanchis Sinisterra) i al Festival Internacional de Sitges (Yves Lebeau), entre altres.

Des del 2012 és professora de les Especialitats d’Escenificació i Dramatúrgia i d’Interpretació a l’Institut del Teatre de Barcelona. També imparteix classes de direcció escènica a l’Obrador de la Sala Beckett.

Forma part del consell de redacció de la revista Pausa. Quadern de teatre contemporani de la Sala Beckett des de 2007.

Com a directora d’escena ha realitzat, entre altres, els següents espectacles de dramatúrgia contemporània: Tot el que passarà a partir d’ara de Joan Yago (Teatre Lliure, 2023); Els ossos de Montaigne, amb dramatúrgia de Sadurní Vergés (Festival Grec-Centre de les Arts Lliures, 2022-2023 ); Revolt. She Said. Revolt again d’Alice Birch (Teatre Estudi, 2022); L’esperança cega (Decameró) de Gregorio Luri (Teatre Nacional de Catalunya, 2020); Decadència d’Steven Berkoff (Festival Temporada Alta, 2019. Escenari Brossa, 2020. Finalista als Premis Teatre Barcelona a Millor Direcció 2019); Les cadires d’E. Ionesco (Festival Temporada Alta-La Planeta i Teatre Akadèmia, 2016); El setè cel de Caryl Churchill, amb Teatre de l’Enjòlit (Sala Beckett, 2014);  Utopies (Joves extraordinaris) de Victoria Szpunberg, projecte pedagògic de l’escola Eòlia fet a Montpellier, Barcelona (Teatre Grec, 2013) i Berlín; Boys don’t cry de V. Szpunberg (Sala Cuarta Pared Madrid, 2013. Teatre Lliure i Teatre Tantarantana, Festival Grec, 2012); La marca preferida de las hermanas Clausman de V. Szpunberg (Sala Beckett, 2019. Sala Cuarta Pared Madrid, 2011. Teatre Tantarantana, 2010); Elèctrics de Pau Miró (Festival Temporada Alta – La Mercè, 2009. Sala Beckett, 2010); Reflections, concert-instal·lació de música contemporània, idea de José Luis Bieito (CaixaForum Barcelona i Roca Umbert Granollers, 2008); Àlea Arborea, concert escenificat d’Anna Bofill (Sala Beckett, 2007); L’ham de Gemma Rodríguez (Teatre Alegria i Sala Beckett, 2007); Los perros y los niños son los únicos que miran con ojos de poeta, espectacle de teatre-dansa i música, idea de José Luis Bieito (Teatre Principal de Vilanova i la Geltrú, 2006); Pulsió de F.X. Kroetz (Teatre Zorrilla i Teatre Tantarantana, 2005), i Hamletmachine de Heiner Müller (Teatre Lliure, 2004).

Com a dramaturga, ha escrit i dirigit Desencant, espectacle de creació (Teatre Lliure i Sitges Teatre Internacional, 2004); Elecktra (Teatre Estudi, 2003), i M. Bovary  (Teatre Artenbrut, 2002), obra publicada a la revista Escena. També ha escrit i dirigit dramatúrgies per a l’escena de figures femenines com Clara Campoamor, Mary Wollostonecraft i Simone de Beauvoir.

Ha fet d’ajudant de direcció en nombrosos muntatges amb Ramon Simó, Carles Alfaro, Àlex Rigola, Carme Portaceli, entre altres, en diferents teatres i festivals de Catalunya, Espanya i Europa.

Informació important

L’admissió es farà segons valoració del currículum.

Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.

Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.

Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.