caesen
Curs

Quan la irrupció del real composa ficcions i el que és real es revela nítid

Curs avançat de dramatúrgia
Professora: Marta Galán Sala ,
Dates
Del 28/10/2021 al 16/12/2021
Horaris
Dijous de 17h a 20h
Preu
250€
Idioma
Català
Més informació

Total hores: 24h (8 sessions)

 

Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat

> Inscripció
Descripció del curs

“El món ja té prou ficcions. Fins i tot els governs en creen, de ficcions. Jo no m’oposo programàticament a la ficció, però quan vaig començar a escriure vaig pensar que no em podia permetre la ficció.”

Édouard Louis

Reescriure i ordenar les paraules dels altres, estar atenta als testimonis i als documents, escoltar per poder dir, convidar els espectadors a reflexionar a partir de paraules que no són sempre les nostres paraules.

Una vegada, quan treballava en un projecte comunitari i escènic al barri de La Mina, vaig descobrir les pragmàtiques antigitanes. Vaig pensar que aquests documents tenien una indubtable força dramàtica, que interpel·larien el públic de la mateixa manera que interpel·len les paraules de Ricard III. Un altre dia, mentre treballava fent recerca pel projecte Forasters vindran…, vaig descobrir centenars d’articles de premsa xenòfoba dels anys 40 i 50. Llavors vaig pensar que no calia tampoc escriure res, que no calia inventar cap personatge, que aquestes paraules eren prou devastadores, que només havien de ser dites. I aleshores em vaig adonar que el testimoni d’algunes persones reals tenia una magnitud escènica arrabassadora. Ara bé, en aquests anys de pràctica escènica, també he descobert que, com a subjecte de paraula, qualsevol persona que participa d’un procés de recerca escènica aporta paraules a l’escena, aporta text, memòria, relat de vida, poesia, reflexió. I que jo mateixa, de vegades, també en puc aportar, de paraules. I llavors han nascut texts preescènics que són propis; que posen veu a lluites individuals i col·lectives en les quals he participat. I llavors, de vegades, han nascut texts preescènics més íntims escrits en primera persona…

En aquest curs proposo una exploració d’escriptures preescèniques que evidenciïn aquesta tensió entre document, testimoni i expressió subjectiva i íntima. O com aprendre a emmudir (literalment) per tal d’escoltar els altres, per tal de deixar que escriguin els altres.

Marta Galán Sala

Autora i directora de textos per a l’escena des de l’any 1999, artista-educadora i gestora cultural. Entre 1999 i 2011, amb la cia LaVuelta i, més tard, en cocreació amb el músic i performer Santiago Maravilla, estrena una desena de projectes d’arts escèniques amb destacada projecció nacional i internacional. Des del 2009 i a través de la plataforma TRANSlab, ha coordinat i dirigit diferents projectes on les arts escèniques són eines per al desenvolupament cultural comunitari i/o la transformació social. Destaquen: La Corporació (Nau Ivanow, 2009; 3 intervencions artísticocomunitàries al barri de La Sagrera), Morir d’amor aquí (Teatre Alegria de Terrassa, 2011; intervenció artísticocomunitària amb 8 joves cantants de Rap de la ciutat de Terrassa i diferents entitats i associacions de la ciutat), Rebomboris (Programa ArtiPart de l’Ajuntament de Barcelona i Festival Grec 2018), Akana (Festival Grec 2018, Veus Gitanes i Centre Cultural Gitano de La Mina) i projecte artístic comunitari La Bellesa (Antic Teatre) amb veïns i veïnes de més de 65 anys del barri de Sant Pere, Santa Catarina i La Ribera (des de 2016 a l’actualitat). Durant la temporada 2020-21 ha estat Artista Resident al Teatre Lliure de Barcelona amb el projecte Forasters vindran…, un projecte escènic basat en la recerca documental i comunitària sobre les diferents onades migratòries a Catalunya des dels anys 50/60 del segle XX fins a l’actualitat.

Els seus textos per a l’escena estan editats a diversos volums en paper i en versió digital. Alguns d’ells han estat adaptats per altres directors: el 2015 s’estrena al Teatre Lliure una adaptació del seu text El Conejito del Tambor de Duracell amb l’actriu Clara Segura i direcció de Marc Martínez, i el 2018 s’estrena Accions de Resistència, amb direcció i interpretació de l’actriu i directora Susanna Barranco (Premi Teatro Autor Express 2019 de l’SGAE i Premi BBVA de Teatre 2020). Ha participat com a dramaturga en diferents projectes coreogràfics: Lipi Hernandez Andrés/Malqueridas, metodologia DATA (2017-2020); Dancings with Frogs de la cia. Sol Picó (Mercat de les Flors, 2017), o Trama de la cia. Roser López Espinosa (Mercat de les Flors, 2019; Premi de la Crítica 2020 a la Millor coreografia). En l’àmbit de les pedagogies a Museus i espais d’art, ha col·laborat amb el MACBA en el disseny i execució de programes educatius sobre l’art d’acció, la performance i les teatralitats dissidents, amb la Diputació de Barcelona (taller familiar “Cossos que fan coses” per a l’exposició itinerant Entusiasme) i amb el col·lectiu Poéticas/laboratorio Internacional de performance.

Llicenciada en Filologia Hispànica (UAB, 1996), Màster en Edició (IDEC, Universitat Pompeu Fabra, 1999), DESE Arts Escèniques (IT i UAB, Barcelona, 2003) i Màster en Gestió Cultural (UOC, 2012). Es forma com a dramaturga a l’EMAD (Buenos Aires, 1997-99) amb Mauricio Kartún, Rafael Spregelburd, Daniel Veronese-Periférico de Objetos i Ricardo Bartís (interpretació) i a diferents cursos de dramatúrgia de la Sala Beckett dels anys 90 (amb José Sanchis Sinisterra o Víctor Molina). Actualment és docent de Direcció d’actors i d’Introducció a la dramatúrgia i l’escenificació a l’Institut del Teatre i de dramatúrgia i pràctiques d’escenificació a l’ESAD Eòlia.

Informació important

L’admissió es farà segons valoració del currículum.

Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.

Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.

Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.

Formulari d'inscripció
Et pot interessar
Curs
La màscara de la ficció (un elogi a la ficció)
Curs d’escriptura dramàtica per a tots els nivells
Del 08/10/2021 al 17/12/2021
Curs
Transitar por el defecto
Curs de cabaret destinat a qualsevol persona amb ganes de pujar a un escenari
Del 16/10/2021 al 18/12/2021
Curs
(El plaer de) la primera rèplica
Curs d’iniciació a l’escriptura dramàtica
Del 19/10/2021 al 21/12/2021
Curs
Escriure una obra de teatre amb Marilia Samper
Curs anual d’escriptura teatral
Del 04/10/2021 al 20/06/2022
Aquesta plataforma web utilitza cookies pròpies per a recopilar informació que ajudi a optimitzar la visita a la pàgina web, clica aquí per més informació.
Acceptar