Curs

La actuación lateral para un teatro de la multiplicidad

Taller d’interpretació per a intèrprets i directorxs/dramaturgxs amb experiència en la interpretació
Professor: Sergio Boris ,
Dates
Del 23/10/2023 al 26/10/2023
Horaris
De dilluns a dijous de 16 h a 20 h
Preu
175€
Idioma
Castellà
Més informació

Total hores: 16 h (4 sessions)

 

 

Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat

Descripció del curs

L’autor i director d’Euforia y Desazón, que es podrà veure al Festival Temporada Alta amb la Companyia El Eje, ve a la Beckett a impartir un curs d’interpretació.

Objectiu

A través d’exercicis i improvisacions, afirmarem una teatralitat que aposti per un relat més ampli que les paraules i el conte, un relat en què el cos de l’actor en tota la seva potència sigui el centre de l’acumulació dramàtica.

Continguts

Què és estar lateral? Podríem entendre-ho com la porta d’entrada per on s’obren els múltiples relats que es juguen alhora. Serà estar múltiple a escena, poder explicar des de l’actuació no una, sinó diverses coses alhora per contrastar l’important amb el trivial, la figura amb el fons, l’alt amb el baix, el dolor amb la ridiculesa. Estar lateral per aconseguir narrar les diferents capes que constitueixen allò específic dels vincles actorals: escoltar l’altre alhora que s’opina des del gest, afectar-se per les paraules que diu el silenci de l’altre, etc. La multiplicitat feta cos a través del ritme de tots els elements de l’escena.

Travessarem des de la pràctica nocions com la situació (“en què s’està”), l’atmosfera (el clima de l’escena com si fos música) i l’ús narratiu de l’espai i el temps.

Veurem la força dramàtica de la lateralitat per aconseguir improvisar rodejant sempre el centre de l’escena, el nus impossible de dir. Textos trencats, incomplets, per explicar el que falta en l’expressivitat dels cossos.

Buscarem tant des de la direcció com des de l’actuació (ja que treballarem des de fora i des de dins) la doble mirada necessària per construir mons poètics des d’allò escènic. Es tractarà, en definitiva, de trobar-nos amb una dramatúrgia que es fonamenta en el xoc, en l’accident amb allò que desconeixem d’un mateix i dels altres, per aconseguir una teatralitat que no podríem imaginar mai en la solitud d’un escriptori. Crear el traç expressiu del relat teatral sense ser dominat pels elements discursius literaris, explicatius i conceptuals.

Bibliografia que s’enviarà als participants:

Fragments de Teoría y práctica teatral de Vajtángov.

Entrevista a Francis Bacon per David Sylvester.

El teatro de la crueldad y la clausura de la representación de Derrida.

Aquest curs comptarà amb Carolina André com assistent de direcció.

Sergio Boris

Actor, director, dramaturg i docent.

És autor i director dels següents espectacles:

  • Euforia y Desazón: es va estrenar al Festival Temporada Alta de Girona el mes d’octubre del 2023.
  • Artaud: sis temporades a Buenos Aires. Ha participat al Fiba de Buenos Aires, al CDN Aubervilliers de París i al Festival de Otoño de Madrid (2019) i al Festival Iberoamericano de Porto (FITEI) (2021).
  • Viejo, solo y puto (2011): set temporades a Buenos Aires als teatres Callejón, Beckett i Timbre4. Primer premi GETEA a la Millor Direcció (2013). Va participar en festivals i temporades a FIBA, Montpeller, Bordeus, Lilla, Kunstenfestival de Brussel·les, Festival Kauze de Rotterdam, Temporada Alta de Girona, Teatre Garonne de Tolosa, Theatre La Commune d’Aubervillers (París), Festival Cena Río de Janeiro, Teatro Solís de Montevideo, Teatro Central de Sevilla, Scene Nationale du Pays de Montbeliard, CDN de Madrid, Teatro Maria Matos, Teatro Rivolí de Portugal i Festival de Artes Escénicas de Lima.
  • El Syndrome: produïda pel Festival d’Avinyó i l’École Supérieure de Théâtre Bordeaux Aquitaine i presentada al Festival d’Avinyó (2015).
  • El perpetuo socorro (2008)
  • El cadáver de un recuerdo enterrado vivo (2010)
  • El sabor de la derrota: al Teatro Gral. San Martín (2004), Fiba (Buenos Aires, 2005) i Espacio Callejón (2005).
  • La Bohemia (2001): Primer premi del Concurso Nacional de Dramaturgia del Fondo Nacional de las Artes (1998), Premi estímul a la qualitat artística Instituto Nacional de Teatro, Premi Revelació Trinidad Guevara a la Direcció, Primer Premi Teatro del Mundo 2001/2002 a la Direcció i a la Dramatúrgia. Tres temporades a Buenos Aires. FIBA (2003), Festival de Manta, Guayaquil, Quito, Curitiba, Londrina i San Martin de los Andes. Va participar al FIT de Cádiz el 2020 (versió covid19).

Com a actor, ha participat a les obres de teatre El pecado que no se puede nombrar i La pesca (dir. Bartís), Un enemigo del pueblo (dir. Renán) i En lo alto para siempre (dir. Fabbri i Pérez Tomas), entre altres.

També ha participat a las pel·lícules Diablo de Loretti, Lumpen de Zembrowski, Mientras tanto de Lerman, Todos tenemos un plan de Pitterbarg, Whisky Romeo Zulú de Piñeiro i El abrazo partido de Burman, entre otras.

Com a docent, ha fet tallers anuals i seminaris intensius a Argentina, així com a altres països: Theatre La Commune d’Aubervillers a París, Transdrama a Mèxic, Festival Cena Internacional de Río de Janeiro, Centro Dramático Nacional, Teatro Fronterizo, Umbral de Primavera i Teatro de la Abadía a Madrid, Teatro Rívoli de la ciutat a Porto, Festival Internacional de Artes Escénicas a Montevideo (FIDAE) i a l’Aula de Direcció i Dramatúrgia Escènica de Granada.

Informació important

L’admissió es farà segons valoració del currículum.

Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.

Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.

Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.