CA ES
Curs

En off (Escriptura teatral des de les identitats LGBTIQ)

Taller avançat d’escriptura teatral
Professor: Sebastià Portell ,
Dates
De l'11/10/2018 al 05/12/2018
Horaris
dimecres i dijous de 18h a 19:30h
Preu
150€
Idioma
Català
Més informació

Dies: 11, 17, 18, 24 i 31/10, el 07, 15, 21, 22, 28 i 29/11 i 5/12.
Total hores: 18h (12 sessions)

Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat

> Inscripció
Descripció del curs

De denúncia, social, testimonial, documental, de manifest, costumista o vérité. El teatre, com bona part de les expressions artístiques, és una arma carregada de política i això no és un fet aliè a les identitats sexuals i de gènere que es troben fora de la norma, al marge, en el gerundi i la cursiva constants.

L’objectiu d’aquest curs és fer un recorregut a través d’alguns posicionaments teòrics bàsics dels estudis de gènere i sexualitat i traduir-los, a través de l’escriptura creativa, en noves propostes i llenguatges escènics. Un punt de trobada en què reflexió, creació i activisme s’agafen de la mà i saluden el públic des de la cursiva de l’acotació que no es diu i que és alhora essencial, necessària.

Metodologia

El curs està concebut per combinar diversos plans de la creació i de la reflexió teatral, literària i metodològica.

Cadascuna de les sessions girarà entorn d’un paradigma teòric concret i s’aprofundirà en les nocions més bàsiques de les teories de gènere i sexualitat, a partir d’autors com Judit Butler, Paul B. Preciado, Donna Haraway o Jack Halberstam, entre d’altres. Un cop feta aquesta aproximació conceptual, el grup debatrà algunes propostes per traduir aquestes ideologies i posicionaments al pla escènic i a l’escriptura creativa. A la sessió següent, cada participant compartirà la seva creació amb la resta i es debatran els encerts i els punts més productius de les propostes, a l’espera d’encarar un nou paradigma crític a la sessió de l’endemà.

Sessions

  • Primer bloc: la dicotomia sexe – gènere. El primer parell de sessions tractarà els plantejaments més bàsics de les teories de gènere contemporànies, sustentades sobretot en els postulats de la pensadora nord-americana Judith Butler: la dicotomia establerta entre les nocions de sexe i de gènere i el seu principal nexe d’unió, la performativitat.
  • Segon bloc: l’art queer de l’error. El cabaret, la variété, la performance o el teatre més conceptual i estripat han estat històricament grans aliats de la transgressió LGBTI i de gènere. En aquest parell de sessions es tractaran la proposta de l’art queer de l’error de Jack Halberstam, la celebració d’un error respecte de la norma. Un posicionament molt similar al de les obres més ideològiques i experimentals de Marc Rosich.
  • Tercer bloc: teatre manifest o teatre activista. En aquestes dues sessions es tractaran les propostes contrasexuals i textualistes de Paul B. Preciado a volums com Testo Yonqui o el seu Manifeste contrasexuel, i com l’autor tradueix activisme i teoria en creació literària i assaig.
  • Quart bloc: paradigmes cyborg i cossos intervinguts. En aquest bloc tractarem els plantejament cyborg i posthumanistes de Donna Haraway i la manera amb què l’autora qüestiona els límits entre allò humà i allò tecnològic, entre natura i cultura, entre persones i la resta d’animals.
  • Cinquè bloc: teatre de la vulnerabilitat. Cossos que encara importen, de Judith Butler, és un dels títols clau dels últims anys en el pla de l’estudi dels cossos i la manera amb què s’interrelacionen. Un univers de què es nodreixen teòriques catalanes com Marina Garcés i Marta Segarra o bé creadors com Josep Maria Miró. En aquestes sessions tractarem el concepte clau de la vulnerabilitat i el confrontarem a la idea de comunitat.
  • Sisè bloc: teatre documental. Aquestes darreres sessions se centraran en el poder del teatre com a eina d’acompanyament, d’amplificació o de posada en valor de veus i de discursos. En un sentit similar al que proposa el director i dramaturg Didier Ruiz a les seves creacions, tractarem el teatre com a finestra que s’obre al món per a proposar nous paisatges, noves vistes, nous models de veure el món i de ser.
Sebastià Portell

Sebastià Portell (Ses Salines, Mallorca, 1992) és escriptor, dramaturg i estudiós de l’àmbit del gènere i la sexualitat. Graduat en Llengua i literatura catalanes (UOC), Publicitat i Relacions Públiques (UPF) i en el màster de Construcció i Representació d’Identitats Culturals (UB), ha publicat diversos títols de teatre i narrativa, dels quals destaquen la novel·la El dia que va morir David Bowie (2016), els contes de Maracaibo (2014) o l’obra teatral Un torrent que era la mar (2013).

Com a estudiós, ha treballat l’obra d’Antònia Vicens i Biel Mesquida i és autor dels estudis Antònia Vicens. Massa deutes amb les flors (2016), Davant el fulgor. Per a llegir l’obra d’Antònia Vicens (2018, ed. Sebastià Perelló i Sebastià Portell) i Un país fet bell. Transgressió i resignificació de la sexualitat a El bell país on els homes desitgen els homes, de Biel Mesquida (en premsa). Actualment, coordina la secció LGBTI de la revista Time Out Barcelona i treballa en la cura d’una antologia de poesia catalana de temàtica LGBTI.

També ha coordinat el curs “Amors sense casa”, sobre literatura LGBTI catalana (Llibreria Laie, 2018) i tallers d’escriptura creativa per a joves i adults (Fundació Mallorca Literària, 2016-2018).

Entre els seus premis i reconeixements destaquen el Premi Ciutat de Badalona de teatre 2013, per Un torrent que era la mar, el Premi al Creador de l’Any 2016 de la revista Time Out Barcelona, per El dia que va morir David Bowie, o la Beca Montserrat Roig per a escriptors 2017.

Informació important

L’admissió es farà segons valoració del currículum.

Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.

Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.

Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%).

Formulari d'inscripció
Aquesta plataforma web utilitza cookies pròpies per a recopilar informació que ajudi a optimitzar la visita a la pàgina web, clica aquí per més informació.
Acceptar