caes
Curs

Realisme hiperbòlic

Taller avançat de dramatúrgia creativa
Professora: Victoria Szpunberg ,
Dates
Del 23/01/2019 al 27/03/2019
Horaris
Dimecres de 17h a 20h
Preu
300€
Idioma
Català
Més informació

Total hores: 30h (10 sessions)
Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat

Descripció del curs

El taller ha de portar un títol, igual que el porten les obres de teatre. Trobar el títol no és feina fàcil. El títol convoca, convida, presenta, enquadra. I, tanmateix, no ens diu molt. No aniríem mai a veure una obra de teatre pel seu títol, a menys que portés el nostre propi nom. O el d’algun ésser estimat. Alguna cosa que ens apel·lés tan directament que fos impossible resistir-s’hi.

Atès que es tracta d’un taller “especialitzat”, assumirem des de bon principi que gairebé tot serà subjectiu. No m’interessen les fórmules predeterminades: quant més ens especialitzem, més hauríem d’assumir la improvisació com a part del procés. El dramaturg no ha de deixar de sorprendre’s, de meravellar-se. Com vaig llegir un cop en algun text de Mauricio Kartun (no trobo la cita però intentaré reproduir-la): l’imaginari no construeix objectes a mida, no ordena fets en una cadena de muntatge, sinó que recicla imatges que, si no les recuperéssim, quedarien en l’oblit. El dramaturg com a salvador de deixalles, podria ser un altre títol.

Realisme hiperbòlic per les pintures d’Eric Zener. N’hi ha una en què una dona es capbussa dins del mar i el seu cap queda desfigurat per un remolí d’aigua. M’interessa el cos despullat de la dona, tan realista que gairebé sembla una fotografia, en contrast amb la impossibilitat d’aquest remolí que t’inunda les pupil·les i, alhora, tapa un rostre femení que desitjaries veure. Aquest rostre absent, amagat a l’extraescena de la tela, és inquietant, estrany, desestabilitza l’harmonia del cos nu.

Proposo un taller des d’aquest enfocament: allò quotidià es desborda, la situació més recognoscible de sobte ens porta a l’abisme, l’argument entra en un lloc de fuga, la realitat sembla desenfocada. Posarem especial atenció en allò inesperat, en la realitat viva i en els elements atzarosos. Evitarem les mirades esquemàtiques i les limitacions. Qüestionarem els punts de vista i, com no podia ser de cap altra manera, parlarem del receptor implícit.

L’objectiu, a banda d’aprofundir en una mirada dramatúrgica pròpia, és que cada participant escrigui una peça teatral, o almenys acabi el taller amb la primera versió d’una obra.

Cada setmana llegirem els materials de cada participant i, a partir de les diferents propostes, plantejarem exercicis i lectures.

Per poder començar, cada participant portarà un títol, una descripció breu de la peça que li agradaria escriure i un parell d’imatges que associï amb el projecte.

Victoria Szpunberg

Autora teatral i professora de dramatúrgia a l’Institut del Teatre i a l’Escola Superior de Coreografia de Barcelona. L’any 2000 és convidada a la Residència Internacional del Royal Court Theatre amb la seva primera obra. A partir d’aquell moment, els seus textos s’han estrenat en diversos festivals i teatres nacionals i internacionals. A banda de la seva carrera com a autora, ha col·laborat amb diferents coreògrafs, ha signat dramatúrgies i adaptacions teatrals, ha treballat com a directora i ha escrit peces per a ràdio i instal·lacions sonores. També ha participat en projectes de Teatre i Educació i és col·laboradora de l’Escola de teatre social Patothom. El 2013 va rebre el Premi Max a l’autoria teatral catalana. Entre les seves obres de text destaquen Entre aquí y allá (Lo que dura un paseo), L’aparador (Teatre Nacional de Catalunya, 2003), Esthetic Paradise (Sala Beckett – Festival Grec, 2004), La màquina de parlar (muntatge que també ha dirigit a la Sala Beckett, 2007, i a la Sala PIM de Milà, 2008), El meu avi no va anar a Cuba (Festival Grec – Sala Beckett, 2008), La marca preferida de las hermanas Clausman (Teatre Tantarantana, 2010), Boys don’t Cry (Teatre Lliure, Grec 2012), L’Onzena plaga (Teatre Lliure, 2015) i Balena blava (Teatre Nacional, 2017)

A la Sala Beckett, d’aquesta autora s’hi han pogut veure Esthetic Paradise (2004), La màquina de parlar (2007) i El meu avi no va anar a Cuba (2009). A més a més, Victoria Szpunberg ha impartit nombrosos tallers i seminaris per a dramaturgs a l’Obrador de la Sala Beckett. A part és autora resident de la temporada 2018-2019, estrenarà la seva darrera obra Amor mundi (Festival Grec 2019) i ha guanyat la beca del Laboratorio SGAE per crear el seu proper text.

Informació important

L’admissió es farà segons valoració del currículum.

Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.

Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.

Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%).

Et pot interessar
La destrucció del jo o com millorar la poètica del teatre
Curs avançat de dramatúrgia
Del 24/01/2019 al 14/03/2019
Curs
L’objecte, el gest, la paraula i tota la feina prèvia
Taller de creació amb objectes
Del 04/02/2019 al 15/02/2019
Curs
Jam session de música i moviment
Del 13/02/2019 al 13/02/2019
Curs
El afuera como eje de la creación actoral
Taller d’interpretació per a actors i actrius, directors de teatre i cinema, coreògrafs i professors d’interpretació
Del 11/03/2019 al 13/03/2019
Aquesta plataforma web utilitza cookies pròpies per a recopilar informació que ajudi a optimitzar la visita a la pàgina web, clica aquí per més informació.
Acceptar