Helena Tornero

(Figueres, 1973)

Llicenciada en Direcció i Dramatúrgia per l’Institut del Teatre de Barcelona. Ha treballat com a directora escènica, actriu, cantant, guionista, traductora teatral i professora d’escriptura i literatura dramàtica. En teatre ha escrit, entre d’altres: El Vals de la Garrafa (Premi Joan Santamaria 2002), Submergir-se en l’aigua (Premi SGAE 2007), Suplicants (Temporada Alta, 2008), De música i d’homes (2009), Apatxes (Premi de Teatre 14 d’Abril 2009), You’re pretty and I’m drunk (Teatre Lliure, 2011), Ahir (Theatre Uncut de Londres, 2012), No parlis amb estranys (TNC, 2013), Love & fascim (Festival d’Istanbul, 2014), Kabarett-Protokoll (El Maldà, 2014. Teatre Romea, 2018), disPLACE (Musiktheaterage de Viena, 2015), Una conferència ballada (Mercat de les Flors, 2016), Fascinación (Premio de Teatro Lope de Vega 2015), Vingt-trois abril mille-sixcent-seize a partir de les obres de William Shakespeare (Théâtre Pitoeff de Ginebra, 2016), Estiu (Cia. La Fil·loxera, 2017), Je suis narcisiste (Dir. Marta Pazos. Teatre Lliure, 2019. Teatro Español, 2019) i El futur (TNC, 2019).

Membre fundador de PARAMYTHÁDES, un grup de professionals de les arts escèniques que realitzen tallers de dansa, teatre i música als camps de refugiats. Les seves darreres dramatúrgies han estat Kalimat a partir dels testimonis del camp de refugiats de Nea Kavala (TNC, 2016) i Trees never get tired (dir. Alicia G. Reyero. Teatre Municipal de Polikastro de Grècia, 2017).

Algunes de les seves obres han estat traduïdes a l’anglès, al francès, a l’alemany, al grec i a l’Italià. Actualment, l’autora ha estat seleccionada dins del projecte europeu Fabulamundi amb textos com Fascinación i Submergir-se en l’aigua. Dins aquest marc s’han fet lectures dramatitzades d’aquestes obres al festival La Mousson d’Hiver (França), el Teatro-i de Milà (Itàlia), el Teatr Dramatytzny de Varsòvia (Polònia) amb assistència de l’autora, que hi ha realitzat també tallers especialitzats de dramatúrgia.

L’any 2020 estrena Demà a la Sala Beckett. Un text portat a escena per La Virgueria, companyia resident a la Sala Beckett durant la temporada 2019-20.