caes

María Velasco

Doctora en Comunicació Audiovisual, escriptora, creadora escènica i coordinadora del Màster en Pensament i Creació Escènica Contemporània de l’ESADCYL.

Ha publicat i estrenat més d’una dotzena d’obres de teatre, entre les quals destaquen Günter (Primer Acto nº 327); Los Perros en danza (Premi Accèsit Marqués de Bradomín 2010); Líbrate de las cosas hermosas que te deseo (Teatro Autor Exprés SGAE, 2015), Si en el árbol un burka (Fundación San Sebastián/ed. Invasoras, 2016)Fuga de cuerpos (ed. Antígona, 2017); La soledad del paseador de perros (Acotaciones nº 38); Escenas de Caza (ed. Antígona, 2018); Taxi Girl (Premi Max Aub  – Ciutat de València 2018), i Talaré a los hombres de sobre la faz de la tierra (VIII Laboratori d’Escriptura Teatral / Fundació SGAE, 2020). Alguns dels seus títols han estat traduïts a l’eusquera, al català, al francès, a l’italià, a l’alemany, a l’anglès i al turc.

Com a directora d’escena, ha portat a terme performances i obres. Destaquen els seus muntatges: Günter (Cuarta Pared, 2014), La Espuma de los días (Teatro Español – 2019 i Teatre Lliure – 2020; dues nominacions als Premis Max en les categories de Millor Autoria i Millor Espectacle Revelació), i Talaré a los hombres de sobre la faz de la tierra (38 Festival de Otoño, 2021).

A més d’obres infantils i juvenils (per a Pikor Teatro, La Nave del Teatro Calderón o la Compañía Cuarta Pared), ha realitzat també dramatúrgies per a dansa, especialment per a l’agrupació hispano-italiana Kor’sia: Cul de Sac i The Lamb (Madrid en Danza, Teatros del Canal, 2017; finalista al Max al Millor Espectacle de Dansa). També ha col·laborat amb la companyia interdisciplinar Les Impuxibles, per a la que ha signat els textos Suite toc núm. 6 (Sala Beckett – 2019 i Veranos de la Villa – 2021, Premi Butaca a las Noves Aportacions Escèniques); FAM (Festival Grec, 2021), i Harakiri (pròximament al Teatre Nacional de Catalunya).

Com a assatgista ha signat dos llibres especialitzats en cinema d’autor: Cine Drogado (Amargord, 2008) i Les enfants perdus (JC, 2012) i diverses col·laboracions en volums col·lectius.Va formar part del comitè assessor del Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA).

És Doctora en Comunicació Audiovisual per la Universidad Complutense de Madrid i Màster en Pràctica Escènica i Cultura Visual per la Universidad de Alcalá, Artea i el museu Centro de Arte Reina Sofía. En els darrers anys ha coordinat el Màster en Pensament i Creació Escènica Contemporània de la ESADCYL. Ha impartit docència, com a professora convidada i tallerista, en la Pontificia Universidad Católica de Perú, el Centro Cultural de la Universidad del Pacífico de Perú, la Università degli Studi di Milano, la Università degli Studi di Verona, l’Obrador Internacional de Dramatúrgia de la Sala Beckett, Shaenika Teatro, Bilbaoarte, GalataPerform-Instituto Cervantes de Estambul, el Nuevo Teatro Fronterizo – La Corsetería, etc. La professora Ana Isabel Fernández Valbuena li consagra el seu llibre Las prosopopeyas de María Velasco (Autoficción y teatro), Premi d’Investigació de l’Acadèmia José Monleón.

Aquesta plataforma web utilitza cookies pròpies per a recopilar informació que ajudi a optimitzar la visita a la pàgina web, clica aquí per més informació.
Acceptar