CA ES EN
Curs

Què us fa tanta por?

Seminari avançat d'escriptura teatral
Professor: Simon Stephens ,
Dates
Del 08/07/2018 al 14/07/2018
Horaris
D'11h a 14h i de 15:30h a 17:30h
Descripció del curs

Els participants en aquest seminari són autors recomanats per institucions col·laboradores.

Vivim potser en l’època més segura en què ningú hagi viscut mai. Vivim en una època en què morir a causa de la guerra, per a la majoria de la gent i a gairebé qualsevol part del planeta, és molt improbable. Vivim en una època en què morir per qualsevol forma de violència és igualment infreqüent. Vivim en una època en què morir de fam s’ha reduït tant que mereix ser notícia. Vivim en una època en què els índexs de mortalitat infantil han baixat fins a nivells mai vistos. Vivim en una època en què s’han eradicat més malalties que mai. El control del dolor és més generalitzat. Dos-cents anys enrere l’esperança de vida a la meva ciutat natal de Stockport, al nord d’Anglaterra, era de 30 anys. Ara és gairebé de 80. Cap país al món té una esperança de vida més baixa que el país amb l’esperança de vida més alta l’any 1800.

El meu diccionari en línia defineix la por com una “emoció desagradable causada per l’amenaça d’alguna cosa perillosa, dolorosa o nociva”. Vivim en el moment menys perillós de la història de la humanitat. El dolor és una experiència menys probable i el dany és més improbable que mai.

Així doncs, per què tenim tanta por?

La presència disruptiva de la tecnologia; la realitat d’un psicòpata narcisista a la Casa Blanca; l’èxit cada vegada més gran de les proves nuclears a Corea del Nord; els ratolins; la ràpida expansió del poder tou de Vladimir Putin; els gossos, tots els gossos; la impossibilitat de tenir mai una casa en propietat; un sentit de la injustícia en el repartiment de la riquesa global; els nivells de plàstic al mig del nostre oceà; la inestabilitat política de nivell catastròfic; els refugiats; els racistes; un sentit cada vegada més acusat de pèrdua de drets polítics; l’ascens de l’esquerra; l’ascens de la dreta; la idea que vigilen sempre l’ús que fem d’Internet; la idea que alguna gent fa servir Internet sense que mai els controlin; les aranyes; els terroristes; les altures; les profunditats; la solitud insuportable; l’explosió incontrolable de la població; els botons; la idea que fer llistes de coses d’alguna manera sembla compensar una manca d’anàlisi; la inexorabilitat de la mort.

Un sentit cada cop més gran de la inevitabilitat d’amenaces sense nom sembla tirar per terra qualsevol prova estadística del contrari, de tal manera que fa l’efecte que visquem en una època que no es defineix per la seva seguretat o falta de dolor o felicitat, sinó per la seva por.

Com a dramaturg, em sento atret com un addicte per les meves pors. Les meves pors d’un món de catàstrofe política o les meves pors que els meus fills es morin han inspirat obra rere obra per igual. Torno a aquestes pors no per satisfer-les, sinó per fer que tinguin sentit.

Com a professor de dramatúrgia tinc més tendència a demanar als escriptors que escriguin sobre el que els fa por que sobre allò que coneixen. La funció del dramaturg, crec jo, és encendre amb determinació una torxa en els racons més foscos de la por humana i fer que les formes que hi trobem adquireixin sentit. Aquesta és la nostra missió en la nostra cultura. Es a través d’aquestes formes i a través d’aquest sentit que potser aconseguirem sobreviure les èpoques d’incertesa que tenim al davant.

Simon Stephens

Enguany, els dramaturgs participants són Jean-Denis Beaudoin (Quebec), Clàudia Cedó (Catalunya), Penda Diouf (França), Marie Kajava (Finlàndia), David Košťák (República Txeca), Claire Lapeyre Mazérat (França), Ivor Martinić (Croàcia), Pier Lorenzo Pisano (Itàlia), Charley Miles (Anglaterra), Julio Provencio (Espanya), Gabriel Sandu (Romania), Magdalena Schrefel (Àustria) i Pablo Sigal (Argentina). Tots ells han estat recomanats per teatres i centres internacionals i escriuran una obra breu a partir del tema proposat. Aquests textos (traduïts al català quan s’escaigui) es presentaran al llarg de l’Obrador d’estiu en forma de lectura dramatitzada per part de la Companyia Resident de l’Obrador d’estiu. Les lectures seran obertes al públic.

Dins el GREC 2018 Festival de Barcelona

Amb el suport de:

Simon Stephens

És un dels dramaturgs anglesos més premiats i estrenats d’aquest començament de segle. Fins ara ha escrit les següents peces teatrals: Bring Me Sunshine (1997), Bluebird (1998), Herons (2001), Port (2002), One Minute (2003), Christmas (2004), Country Music (2004), On the Shore of the Wide World (2005), Motortown (2006), Pornography (2007), Harper Regan (2007), Sea Wall (2008), Canopy of Stars (2008), Punk Rock (2009), Marine Parade (2010), A Thousand Stars Explode in the Sky (escrita amb David Eldridge i Robert Halman, 2010), T5 (2010), The Trial of Ubu (2010), Wastwater (2011), Three Kingdoms (2011), A Doll’s House (2012), The Curious Incident of the Dog in the Night-Time (adaptació de la novel·la homònima de Mark Haddon, 2012) i Morning (2012). Les seves obres s’han estrenat als teatres més importants de Londres, com el Royal Court Theatre o el National Theatre, i s’han representat per Europa, Estats Units i Austràlia.

El 2002 li va ser atorgat el Pearson Award a la millor obra de teatre per Port. On the Shore of the Wide World va ser considerada la millor peça teatral del 2005 als Manchester Evening News Awards i el 2006 va rebre l’Olivier Award a la millor obra de teatre. El 2007 Motortown va ser considerada la millor obra de teatre internacional per la revista alemanya TheaterHeute. Finalment, el 2008 Pornography va ser convidada a prendre part al festival TheaterTreffen de Berlín.

Actualment és director artístic associat al Lyric Hammersmith de Londres.

A la Sala Beckett, d’aquest autor s’hi ha pogut veure Londres (Paret marina/T5) (2011). A més a més, des del 2009 s’encarrega de coordinador el taller internacional de l’Obrador d’estiu.

Informació important

Matrícula tancada

Et pot interessar
Lectura dramatitzada
Què us fa tanta por?
Textos breus de nova creació
Del 09/07/2018 al 12/07/2018
Semimuntat
Punys
de Pauline Peyrade
Del 09/07/2018 al 10/07/2018
Semimuntat
Temps de sega
d’Anna Wakulik
Del 19/07/2018 al 20/07/2018
Escola d'estiu
ICAF (International Community Arts Festival)
Escola d’estiu
Del 22/07/2018 al 27/07/2018
Aquesta plataforma web utilitza cookies pròpies per a recopilar informació que ajudi a optimitzar la visita a la pàgina web, clica aquí per més informació.
Acceptar