Curs

Anatomia d’una escriptura teatral: actors i actrius a la taula de dissecció dramatúrgica

Curs adreçat a intèrprets i persones interessades en la direcció escènica
Dates
Del 14/01/2019 a l'01/02/2019
Horaris
Dilluns, dimecres i divendres d'11h a 14h
Preu
320€
Idioma
Català
Més informació

Total hores: 27h (9 sessions)
Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat

Descripció del curs

El text teatral és sempre una hipòtesi fins que arriba a l’escenari. Sovint dic que quan escric intento complicar la vida a qui n’assumeixi la direcció i, sobretot, als actors i actrius, posant-los reptes i demanant-los certes dosis de virtuosisme. El teatre és sempre joc i, quan un escriu una obra, activa mecàniques i reptes teatrals per tot l’equip que s’encarregarà de l’escenificació. El procés de posada en escena serà el moment de veure si aquestes premisses activades són possibles o impossibles.

Quan la Sala Beckett em va plantejar la possibilitat d’un nou curs vaig dir-los que n’havia fet diversos estrictament d’escriptura i que volia mantenir la lupa en aquest aspecte, però que tenia moltes ganes de treballar-ho amb actors i actrius interessats en entendre les mecàniques dramatúrgiques. També amb persones interessades en la direcció i la dramatúrgia, però sobretot des de la dissecció de l’escriptura i la seva aproximació a partir de tot allò que es proposa des d’ella als intèrprets i al conjunt de l’escenificació. La idea és plantejar el curs com una gran sessió de treball de taula on compartir aquells instruments que intento proposar des de l’escriptura. Una mena de taula de dissecció per entendre quin és l’esquelet, les articulacions, els òrgans, els teixits i, sobretot, aprendre a conèixer-los, per tal de muscular-los i donar-los vida des de l’escenari.

Aquest és un curs adreçat a actors i actrius i també per a aquelles persones que es plantegin la direcció des de la comprensió profunda dels mecanismes dramatúrgics plantejats en una escriptura.

Treballarem l’escriptura de Nerium Park però també ens aproximarem a fragments o materials d’altres obres pròpies.

Aquest autor forma part de:

Josep Maria Miró

Autor d’El monstre (2021-2025. XXXII Premi Jardiel Poncela), Jo, travesti (2023), Restos del fulgor nocturno (2021), Diálogos contemporaneos, Compañía Nacional de Teatro Clásico de Madrid, La majordoma (2020. Monòleg del Tríptic de l’epifania), El cos més bonic que s’haurà trobat mai en aquest lloc (2020. Monòleg del Tríptic de l’epifania. Premio Nacional de literatura dramática 2022 que concedeix el Ministerio de cultura y deportes del gobierno español / XXV Premi de la crítica a millor text / Seleccionat per l’associació de traductors europeus EURODRAM entre els tres millors textos estrenats a Catalunya el 2021-22 / XLV Premi Born 2020), L’habitació blanca (2020), Temps salvatge (2017. Premi Max 2019 / Seleccionat per l’associació de traductors europeus EURODRAM entre els tres millors textos estrenats a Catalunya el 2018-2019), Olvidémonos de ser turistas (2017), Cúbit (2016. Text per la companyia La Ruta 40), La travessia (2015. Premi Frederic Roda 2015), Obac (2014. Finalista XL Premi Born 2015), Estripar la terra (2013. Premi Autor Exprés – Fundació SGAE 2013), ‘Fum’ (2012), ‘Nerium Park’ (2012. Premi Jaume Vidal i Alcover 2013 / Premi Quim Masó 2013), El principi d’Arquimedes (2011. XXXVI Premi Born 2011), Gang Bang (Obert fins l’hora de l’Àngelus) (2010-11 Autor resident al Teatre Nacional de Catalunya – Projecte T6), La dona que perdia tots els avions (2009. XXXIV Premi Born 2009) i diversos textos breus.

També és autor de diverses dramatúrgies i adaptacions, entre elles Reis del món (2023. Adaptació de la novel·la de Sebastià Alzamora. Premi millor espectacle de les Illes Balears 2023 atorgat per l’Associació de teatres i auditoris públics de les Illes Balears – ATAPIB-), Els homes i els dies (2021-22. Adaptació de l’obra narrativa completa de David Vilaseca), L’amic retrobat (2019. Adaptació de la novel·la de Fred Uhlman), L’Aplec del Remei (2016. A partir de la sarsuela de Josep Anselm Clavé), Neus Català, un cel de plom (2015. Adaptació de la biografia novel·lada de Carme Martí) o Esperança Dinamita (2014. A partir cuplets i diversos materials sobre aquest gènere i la nit barcelonina de les tres primeres dècades del segle XX).

L’any 2022 els escriptors del PEN Clube de Galicia el guardonen amb el Premio Rosalía de Castro en la categoria de literatura catalana per la seva trajectòria. El 2017 la Sala Beckett de Barcelona organitza el cicle El teatre de Josep Maria Miró i el 2024 el Teatro de La Abadía de Madrid Universo Miró, ambdós amb caràcter antològic al voltant de la seva obra. Amb El cos més bonic que s’haurà trobat mai en aquest lloc es converteix en el primer autor en guanyar en tres ocasions el prestigiós premi born en les cinquanta edicions del guardó. Aquest text és el primer del Tríptic de l’epifania (2020-2023), integrat per tres obres escrites per un únic intèrpret. L’obra El principi d’Arquimedes, amb una cinquantena d’estrenes a tot el món, també s’ha adaptat al cinema en dues ocasions per la productora catalana Films La Rambla i a Brasil amb la productora Globo. L’obra va ser declarada text d’interès legislatiu i cultural pel Senat de la província de Mendoza (Argentina) el novembre de 2019.

Les seves obres s’han traduït a més de vint llengües i se n’han fet un centenar d’estrenes a tot el món i nombroses publicacions. Destaquen les antologies Josep Maria Miró Teatre reunit 2009-2018 de l’editorial Arola en català, Teatro en tiempos salvajes 2009-2019 publicada en castellà per l’editorial Alarcos de Cuba o l’antologia amb cinc de les seves peces a la històrica editorial Losada, on es converteix en el primer autor català publicat dins la selecta col·lecció Gran Teatro. Actualment hi ha en procés una antologia amb tot el seu teatre entre 2009 i 2023 traduït en castellà per l’Editorial Punto i una selecció de diversos textos traduïts a l’àrab per Edicions Èter.

Combina l’escriptura amb la direcció escènica i la docència amb nombrosos cursos, tallers i seminaris nacionals i internacionals. És llicenciat en periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona i en direcció i dramatúrgia per l’Institut del teatre de Barcelona.

A la Sala Beckett, d’aquest autor, s’hi ha pogut veure Olvidémonos de ser turistas, Nerium ParkEl Principi d’Arquimedes. Les traduccions de les seves obres a d’altres llengües estan disponibles a www.catalandrama.cat.

Informació important

L’admissió es farà segons valoració del currículum.

Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.

Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.

Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%).

Et pot interessar
Curs
Fitness d’escriptura
Curs d’iniciació a l’escriptura teatral
Del 16/01/2019 al 20/03/2019
Curs
El Yo creador (Lo real, la ficción y la intimidad)
Un taller d'entrenament i creació per a intèrprets, autors/-es i directors/-es
Del 18/02/2019 al 22/02/2019
Curs
Callar y hacer callar
Curs avançat d’escriptura dramàtica
Del 22/01/2019 al 25/01/2019
Curs
El afuera como eje de la creación actoral
Taller d’interpretació per a actors i actrius, directors de teatre i cinema, coreògrafs i professors d’interpretació
Del 11/03/2019 al 13/03/2019